ProjektTove Ditlevsens skole
/
Projektbeskrivelse
Tove Ditlevsens skole Projektbeskrivelse
Arbejdsområder
Bygherrere
Samarbejdspartnere
Rådgivningsformer
Arkitektrådgivning / Brugerprocesser / Indretningsrådgivning
Kontakt
Kontaktperson: Katja Viltoft
Nyheder
Tove Ditlevsens skole
Tove Ditlevsens skole er en 3 spors folkeskole. Skolen er en sammenlægning af Matthæusgade skole og Enghaveplads Skole. Skolesammenlægning sker samtidig med at den nye Tove Ditlevsens Skole er udråbt til Klimaskolen. Det vil sige at skolen skal vises frem på klimatopmødet i 2009, som et godt eksempel. Der er placeret solceller og solvarmepaneler på taget, at der er etableret grønne tage, og at regnvandet opsamles for at blive anvendt til toiletskyld.
Organisatorisk er Tove Ditlevsens skole opdelt i en indskoling (0.-5. klasse) på Enghave Plads matriklen og en udskoling (6.-9. klasse) på Matthæusgade matriklen. På Matthæusgade matriklen hører desuden ungdomsskolen til – undervisningsmæssigt og administrativt. Da Enghaveplads matriklen for nyligt er blevet renoveret ligger hovedvægten af sammenlægningsopgaven på Matthæusgade matriklen.
SAMMENLÆGNING AF TO SKOLER TIL EN NY 3 SPORS SKOLE
Moderne læringsrum og aktive ude/inde miljøer
Udskolingens to bygninger og fællesfunktioner er forbundet med ny bygning der inspirerer til kontakt mellem ude og inde.
De store børn kan i de nye rammer se og blive set i en åben og mangfoldig skole, der har skabt et dynamisk forhold mellem nyt og gammelt.
De dobbelthøje rums tætte kontakt med skolegården giver mulighed for at trække funktioner ud og underbygger den nye skoles intentioner om åbenhed og synergi imellem funktionerne.
Den røde tilbygning indeholder Natur/Teknik med direkte mulighed for at inddrage skolegården og tagterrassen i undervisningen.
Det overordnede greb for arkitekturen og de pædagogiske tiltag på Matthæusgade matriklen, er sammensmeltningen af fællesfunktioner i centrum af begge bygninger med pladsen som omdrejningspunkt, samt forholdet mellem nyt og gammelt.
Forbindelserne mellem fællesfunktionerne forstærkes ved etablering af nye vertikale rum i de eksisterende bygninger. Tilbygningen giver adgang til kantine og drama / bevægelsessalen direkte fra skolegården. Rummet tænkes som en vidensbank for klima, hvor eleverne kan få læring om skolens forskellige tiltag. Også med adgang til skolegården skabes en ny dobbelt høj forbindelse mellem pædagogisk servicecenter og administration/personaleafdeling. Den tætte kontakt med skolegården giver mulighed for at trække funktioner ud og underbygger den nye skoles intentioner om åbenhed og synergi imellem funktionerne.
Projekt / Skolesammenlægning – 2 til 1
Sted / Enghave Plads 21,1670 København V
Bygherre / Københavns Kommune
År / 2010
Areal / 4.164 m²
Byggesum / 47 mio. kr.
Entrepriseform / Totalentreprise på grundlag af JJW projektforslag
Ingeniør / Niras
Arkitekt / JJW Arkitekter
Miljøtiltag / Solceller, solvarme, regnvandsopsamling
JJW ydelser / Brugerprocess, programmering, design, projekteringsledelse, projektering, bygherrerådgiver under totalentreprise